Takajarrut ja vetoakselin suojakumin vaihto: 110/Samara

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Takajarrut ja vetoakselin suojakumin vaihto: 110/Samara

ViestiKirjoittaja Oma 111 » 13:35 Keskiviikko 19 04 2006

Vinkkinä takajarrujen metalliääniin. Kyse ei yleensä ole siitä että jarrukengät ovat loppu vaan siitä että rummun sisällä on julmetusti likaa, kiviä, ym. Rummut on tosi helppo putsata esim. renkaanvaihdon yhteydessä, kun rummun kiinnityspultit kierretään "ylimääräisiin reikiin" ja rumpu lähtee irti. Siitä vaan pienellä metalliharjalla liat pois ja rumpu puhtaaksi (jarruosia ei kannata purkaa). 15 min/puoli ja hyvä tulee!

Ulompaa vetoakselin suojakumia vaihdettaessa ongelmakohdat olivat ensin "joustintuen yläkiinnitysmutterien" avaaminen. Ne sijaitsevatkin konepellin alla (suomenkiel. korjauskäsikirja tosi ylimalkainen). Ja toisaalta se vetoakselin pää ei yleensä irtoa jos ei koko vetoakselia irroteta. Siis pieni vaiva ottaa vaihteistoöljyt pihalle ja koko akseli irti. Sitten esim. kolottua lautaa käyttäen vetoakselin pääosa irtoaa helposti lyötäessä. (Nyt remonttiin meni 24 miestyötuntia (2 hlöä), mutta jos nuo em. asiat olisi tietänyt, olisi ehkä 6 riittänyt!)
Oma 111
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11:13 Torstai 15 09 2005

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 23:52 Keskiviikko 19 04 2006

No eikös joustintuen yläkiinnitysmutteri(-t) ole jokseenkin aina konepellin alla...? :roll:
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Takajarrut

ViestiKirjoittaja amparo » 18:25 Keskiviikko 10 12 2008

Mulla kuuluu myös kitinää, ja röhinää oikeasta takajarrusta (Lada 110 STW). Jarrut toimii hyvin, se ääni on vain karseeta. Häviää sitten kun se lämpenee. Yritin aikaista rumpua, ei lähtenyt, laitoin ruosteenestoainettakin. Onko siellä jotain "tyhjiä reikiä" pultille jolla saa sen kopan kammettua irti, että näkee onko siellä roskaa, ja kaikki ok?

VivaLada
amparo
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 18:12 Keskiviikko 10 12 2008

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:05 Perjantai 12 12 2008

Rummussa pyöränpulttien reikien kanssa samalla kehällä on siis kaksi M8-kierteistä reikää, niihin pultit ja varovasti vetoa ettei rumpu halkea.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10019
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja amparo » 12:53 Maanantai 15 12 2008

Ei kerinnyt kuin näyttää kiintoavainta, niin rumpu halkes! Ajanvaraus ja meno "Del...:n".
amparo
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 18:12 Keskiviikko 10 12 2008

ViestiKirjoittaja cedricfan » 15:57 Maanantai 15 12 2008

Noilla rummuilla on halkeamisriskinsä, ihan ilman mitään toimenpiteitäkään :oops:
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10019
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Lada