Ladan sähköt, niiden pelkistys

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Ladan sähköt, niiden pelkistys

ViestiKirjoittaja njietro » 11:43 Lauantai 15 04 2006

Elikkä, hätätila.

Lada 2101 (1200L) 2103 tekniikalla. Sähköt paskana, johdot sekasin ym. ja kaikki otettiin äskön pois. Ihan kaikki. Tallella on, muttei selkeessä järjestyksessä.

Nyt tarvis autoon tehdä pelkistetyt kilpa-auton sähköt; päävirta pakollinen. Jos laturin ja startin saa johdotettua helpolla, nekin olis todella hyvät olla olemassa. Mutta vähintään päävirta näin alkuun, jotta saa auton käymään. Mitä osia/johtoja Lada tarvii käydäkseen? Releitä? Muutakin kun puolan ja akun?

E: Ohjeita tarvisin, oon aika alottelija näissä autosähköhommissa. Linkkiä piirikaavioihin? Ohjeita sanallisena/piirroskuvina? :?: :!:
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:04 Tiistai 18 04 2006

Huhhuh, ihan liian laaja aihe yhdelle sivulle...
Mites olisi 1) joku perusopas jossa auton sähköjärjestelmä selostettuna kirjastosta 2) joku tuttu tekemään joka osaa
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja njietro » 11:26 Tiistai 18 04 2006

cedricfan kirjoitti:Huhhuh, ihan liian laaja aihe yhdelle sivulle...
Mites olisi 1) joku perusopas jossa auton sähköjärjestelmä selostettuna kirjastosta 2) joku tuttu tekemään joka osaa
Eli päävirta, startti ja laturi on liian mahdotonta selittää ja neuvoa täällä? :? jaahaass...
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja Mimmi » 17:12 Tiistai 18 04 2006

Akku-startti suora kaapeli (PAKSU). Startti-laturi suora kaapeli (PAKSU).
Laturin heräte virtalukon taakse (+54), (muista lamppu, muuten ei lataa). Startin heräte virtalukon takaa (+50).
Lisäksi maadoitukset.
Tässä haluamasi, mutta vielä näillä et pärjää. Suosittelen sitä kirjallisuutta ja osaavaa tekijää.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja njietro » 18:00 Tiistai 18 04 2006

Mimmi kirjoitti:Akku-startti suora kaapeli (PAKSU). Startti-laturi suora kaapeli (PAKSU).
Tän tajusin hyvin, ja tiesin jo ennestäänkin ;)
Mimmi kirjoitti:Laturin heräte virtalukon taakse (+54), (muista lamppu, muuten ei lataa). Startin heräte virtalukon takaa (+50).
Mikä lamppu? Ja mitkä noi nummerot tosa o?
Mimmi kirjoitti:Lisäksi maadoitukset.
Tässä haluamasi, mutta vielä näillä et pärjää. Suosittelen sitä kirjallisuutta ja osaavaa tekijää.
Maadotukset juu. Sit viä toi päävirtapuoli, johto jostain johonki.
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:46 Tiistai 18 04 2006

Näillä kysymyksillä suosittelen OSAAVAA tekijää tai erinomaista palovakuutusta :wink:

Ne numerot sattuvat olemaan virtojen tunnusnumeroita.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja njietro » 19:17 Tiistai 18 04 2006

Mimmi kirjoitti:Näillä kysymyksillä suosittelen OSAAVAA tekijää tai erinomaista palovakuutusta :wink:

Ne numerot sattuvat olemaan virtojen tunnusnumeroita.
Jep jep ;) No ikää multa löytyypi vasta 16v 8) Ei kaikkee voi viä tiätää... Kaveri, jonkin sortin elektroniikkamies, varmaankin tietäis vähäsen enemmän kun minä, tarvii kattoo nyt sitten jotain toista kautta.

Ja palovakuutuksesta, autoo rakennetaan taivasalla ja testilenkit heitän sit vaikka sateisella kelillä ja tyhjällä tankilla ;)
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 22:09 Tiistai 18 04 2006

njietro kirjoitti:Jep jep ;) No ikää multa löytyypi vasta 16v 8) Ei kaikkee voi viä tiätää... Kaveri, jonkin sortin elektroniikkamies, varmaankin tietäis vähäsen enemmän kun minä, tarvii kattoo nyt sitten jotain toista kautta.

Ja palovakuutuksesta, autoo rakennetaan taivasalla ja testilenkit heitän sit vaikka sateisella kelillä ja tyhjällä tankilla ;)


Netti on ihan kiva keksintö. Kaikkea ei sieltä kuitenkaan saa, joskus joutuu turvautumaan perinteisiin keinoihin tietoa etsiessään. Suosittelen turvautumista paikalliseen kirjastoon ja sieltä kannattaa hakea seuraavia kirjoja:
Ladan korjauskäsikirja
Autosähkön perusteet

Autoa purettaessa dokumentointi on tärkeää (muistiinpanoina, valokuvina, muistikuvina...). Kokoonpano helpottuu huomattavasti.

"Olen purkanut Ladan moottorin, miten saan sen käymään"
"Eikö kukaan osaa auttaa"
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

ViestiKirjoittaja njietro » 14:53 Keskiviikko 19 04 2006

StiloJTD kirjoitti:Autoa purettaessa dokumentointi on tärkeää (muistiinpanoina, valokuvina, muistikuvina...). Kokoonpano helpottuu huomattavasti.

"Olen purkanut Ladan moottorin, miten saan sen käymään"
"Eikö kukaan osaa auttaa"
Jep. Toi nyt oli aika hankalaa, ladan johtojen väreistä, entisten omistajien patenteista sun muista ei selvää ottanu. Ja kun tarkotus olikin vetää vaan nää tärkeet piuhat uusiks, kun päävirta autosta oli kadoksissa ja muutenkin sähköt sekasin.
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja cedricfan » 15:30 Keskiviikko 19 04 2006

njietro kirjoitti:
cedricfan kirjoitti:Huhhuh, ihan liian laaja aihe yhdelle sivulle...
Mites olisi 1) joku perusopas jossa auton sähköjärjestelmä selostettuna kirjastosta 2) joku tuttu tekemään joka osaa
Eli päävirta, startti ja laturi on liian mahdotonta selittää ja neuvoa täällä? :? jaahaass...

Jokos alat uskoa...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja njietro » 17:09 Keskiviikko 19 04 2006

cedricfan kirjoitti:
njietro kirjoitti:
cedricfan kirjoitti:Huhhuh, ihan liian laaja aihe yhdelle sivulle...
Mites olisi 1) joku perusopas jossa auton sähköjärjestelmä selostettuna kirjastosta 2) joku tuttu tekemään joka osaa
Eli päävirta, startti ja laturi on liian mahdotonta selittää ja neuvoa täällä? :? jaahaass...

Jokos alat uskoa...
:roll: :? Se on kumma, kun toisella foorumilla pystyttiin yhteen postiin selvittään noi :roll: :roll:
Kun on muija, mopo ja piippu, on aina jotain rassattavaa. ;-)
njietro
Harrastaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Vammala

ViestiKirjoittaja Mimmi » 19:27 Keskiviikko 19 04 2006

Sitten varmaankin kannattaa kysellä ja luottaa sieltä saataviin tietoihin.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja estate » 12:25 Tiistai 20 02 2007

Saattaa tulla myöhässä mutta laitampa kuitenkin. Jos teet pelkistetyt sähköt esim. jääautoon niin tarvitset: päävirtakatkaisin, starttinappi, merkkivalo laturille (noin 4W riittää, esim. sivuvilkku), öljynpaineen merkkivalo (lisäjarruvalo on hyvä), sulakerasia (ei välttämätön mutta hyvä kuitenkin), katkaisimet valoille ja muille lisälaitteille, paksua (~20 mm²) kaapelia ja ohuempaa johtoa (1,5 mm²) sekä liittimiä ja eristysnauhaa.

Jokkisvehkeisiin olen tehnyt sähköt näin:
- paksu kaapeli akulta päävirtakytkimelle ja toisesta navasta startille
- laturilta kaapeli samaan napaan päävirta kytkimelle kuin akun kaapeli tulee (jos laittaa ei akun puoleiseen napaan auto ei välttämättä sammu vaikka kääntää virrat pois)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto starttinapille jonka toisesta navasta startin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta sytytyspuolan +napaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta johto latauksen merkkivaloon, jonkaa toisesta navasta johto laturin herätenapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta merkkivalolle, valon toisesta navasta johto öljynpaineanturiin
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kytkimelle josta edelleen valoille (tai releen herätenapaan)
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta pyyhkimille ja pissapojalle katkaisijoiden kautta
- kaikille muille laitteille pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta syöttö
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta kierroslukumittarin punaiseen johtoon, kierroslukumittarin musta johto maihin ja vihreä sytytyspuolan miinusnapaan
- pääkytkimen ei akun puoleisesta navasta lämpö- ja bensamittarin syöttö, mittaristosta johdot maihin sekä lämpö- ja bensa-antureille. Mittaristosta pitäisi löytää oikeat navat, auton sähkökaaviosta olisi hyötyä.

Sulakkeet laitetaan päävirta kytkimeltä lähtevien johtoihin (ei startin johtoihin eikä latauksen ja öljynpaineen merkkivalojen johtoihin).
Jotkin suuri tehoiset laitteet (lämppärin moottori, valot ja jäähdytyspuhallin) kannattaa releistää, heräte pääkytkimeltä ja päävirta startin tai laturin perästä.
Lahajattomat reenaa.
estate
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 55
Liittynyt: 09:49 Torstai 26 08 2004
Paikkakunta: Pohojammaa


Paluu Lada