Samara nykii kiihdytyksissä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Samara nykii kiihdytyksissä

ViestiKirjoittaja pplehto » 12:15 Keskiviikko 08 06 2005

-86 mallinen 1.3 Samara (ajettu 223tkm) nykii usein kiihdytyksissä terävästi. Aivan kuin sytytyksessä olisi jotain vikaa. Tasakaasulla ja varsinkin kylmänä kone käy ihan ok. Mitä muita mahdollisia vikalähteitä voi olla kuin virranjakajan alipainesäädin, joka mieleeni tuli ensimmäiseksi vaihtaa (kunhan vaan aikaa löytyy)?
Daewoo Nubira 1.8 CDX STW
pplehto
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 19:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Askainen

ViestiKirjoittaja Jante » 12:31 Keskiviikko 08 06 2005

Erittäin suurella todennäköisyydellä nuo oireet viittaavat kaasuttimen kiihdytyspumppuun. Kalvo on halki tai vastaavaa. Kiihdytyksissä moottori ei saa lisäpolttoainetta ja siksi nykimistä ei ilmene niinkään tasakaasutilanteissa.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja pplehto » 17:40 Keskiviikko 08 06 2005

Taisin selittää vähän harhaanjohtavasti... Vähän epäilen, ettei vika olisi kiihdytyspumpun kalvossa tms. sillä nyt auto nykii vaikka kaasua pitäisi kauan samassa asennossa esim. pohjassa. Kiihdytyspumpun toimintahan vaikuttaa (ainakin minun tietääkseni) vain kaasun lisäystilanteessa. Nyt siis auto ei nyi ollenkaan tyhjäkäynnillä, nykii hiukan, kun kiihdyttää pikku hiljaa (esim. kaasu pitkän aikaa puolessa välissä isolla vaihteella) ja nykii hurjasti, kun kiihdyttää kovaa (esim. vitosella kaasu pohjassa pidemmän aikaa).
Eli mitä enemmän vetoa, sitä enemmän nykimistä tai oikeastaan pätkimistä sillä nykiminen on niin rajua. Huom! Ryyppy päällä nykimistä ei ole havaittu ja muutenkin oireet ovat hiukan toisaikaisia eli niitä ei esiinny ihan aina. Järkeilisin niin, että mitä enemmän on kaasua (ja vetoa) sitä enemmän pitäisi olla sytytysennakkoa mutta virranjakajan alipainesäädin ei aina säädä sytytystä aikaisemmalle...
Daewoo Nubira 1.8 CDX STW
pplehto
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 19:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Askainen

ViestiKirjoittaja Jante » 18:15 Keskiviikko 08 06 2005

Milloin polttoainesuodatin on vaihdettu? Polttoaineen puutokselta tuo silti vaikuttaa, tosin ei noiden tarkennuksiesi jälkeen välttämättä kiihdytyspumppuvialta. Rikastinta päälle laittamalla moottorin imuilmavirtaus kuristuu eli vähenee ja polttoainetta ei tarvita niin paljon, se selittää sen että ryyppy päällä toimii paremmin. Itse vaihtaisin polttoainesuodattimen aluksi.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 09:52 Torstai 09 06 2005

Harvinaisempi vika joka oireilee myös noin kaasutinmottoreilla on vuotava/kantava imuventtiili. Sen saa kyllä suuntaa antavasti näkyville puristuspainemittauksella. Tällainen vuoto myöskin lakkaa oireilemasta, kun vetää vähän ryyppyä päälle.
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja eki » 10:56 Torstai 09 06 2005

Nykiikö kun lähdetään mahdollisimman alhaisilta kierroksilta vedättämään?

Voisihan ne sytytysvermeet vilkaista läpi ettei niissä ole ongelmia.

Parin koneen virranjakajan sielunelämään on tullut perehdyttyä ja näissä on tuo ennakonsiirto hoidettu kaksivaiheisesti:
Keskipakoisvoima - Ennakko muuttuu kierrosten mukaan.
Alipainekalvo - Tyhjäkäynnillä ei vaikuta, heti kun kaasuun kosketaan, vetää oman alueensa ennakot täysille, ja pitää siellä pintakaasulla ja kevyesti rasitettuna.

Kun aletaan vedättämään, alipainerasiasta loppuu alipaine ja ennakot palaavat pelkästään keskipakoissäädölle.
(Näitä on ihan kivaa testailla vaikkapa alipainemittarilla...)

Alipainesäätimen testaa helpoiten em. säätimen letku(i)sta imaisemalla, alipaineen tulee pysyä ja säätimen varren liikkua.
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja pplehto » 12:29 Torstai 09 06 2005

Kiitos tähänastisista vinkeistä! :) Polttoainesuodatin on pari kuukautta sitten vaihdettu, kuten myös ilmansuodatin, öljynsuodatin, öljyt, tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä. Öljyä ei kone kuluta. Nykiminen ei yleensä ilmaannu kuin korvakuulolta arvioiden noin 2000 kierroksen yläpuolella (ei ole kierroslukumittaria). Nykimiset ovat niin teräviä, että sen takia en uskoisi niiden johtuvan polttoainepuolesta... Täytyy kuitenkin laittaa mietintään polttoainepumpun vaihto ja kaasuttimen puhdistus, jos alipainesäätimen vaihto ei auta. Kumpaakaan toimenpidettä ei todennäköisesti ole ennen tehty...
Daewoo Nubira 1.8 CDX STW
pplehto
Harrastaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 19:31 Maanantai 11 04 2005
Paikkakunta: Askainen


Paluu Lada