Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:29 Perjantai 25 07 2014

Minulla on vasta reilu 4 vuotta etanoliautoilua takana (eli sen ajan kun etanoila on saanut pumpusta ostaa laillisesti). Kilsoja on tässä ajassa tullut vasta vajaa 200 000km.
Etanolianturia ei tarvita, jos moottorinohjaus osaa hoitaa asiansa oikein. Se, että sinun käyttämäsi muunnossarja käyttää anturia ei tarkoita sitä että kaikkien on sitä käytettävä.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja BA » 16:33 Perjantai 25 07 2014

jari kirjoitti:Miten niin vuotava ja miten niin väärillä tarvikkeilla?
Motonetti myy siis silkkaa sontaa, jos kerran niillä ei voi tehdä asioita ollenkaan oikein? :)


Ei vielä vuotava, vaan vuodon huomattavan suuri riski.

Ja siksi väärillä että kangasletkulle ei valmistaja Gates (joka valmistaa letkuja ja kaikkia muita kumiosia myös ensiasennukseen autotehtaille) eikä myöskään Motonet (http://motonet.fi/fi/tuote/458106/Poltt ... i-ei-95E10) anna soveltuvuutta käytettäväksi 95E10 ja RE85 polttoaineiden kanssa. Sinä käytät kyseistä letkua RE85 kanssa, eli letku on väärää käyttötarkoitukseesi ja käytät sitä, nyt jo tietoisesti, väärin.

Vastuuhan ei ole myyjällä jos asiakas haluaa vettä juotavaksi ja pyytää lasillisen etikkaa, mutta suomalainen asiakas muistaa kyllä myyjän asiasta haukkua.




Itse olen testannut RE85:sta ihan kaasarivehkeessäkin ja saa senkin toimimaan moitteetta kunhan polttoaine on vain yhtä laatua eikä sekaisin bensaa ja RE85:ttä. Järkeä siinäkään ei ole, mutta helppoa ja erittäin halpaa sekin muutos on.
Teen myös jo monivuotista kotitarvekemistin testiä perus 95E10:n vaikutuksesta kaasarin osiin, missä tulokset reilussa kolmessa vuodessa alkaa olla totaalisen tuhoisia muutamalle kaasarin materiaalille. Varsinkin kaasarin rungon seosalumiini alkaa olla liuennut täysin, syöpymä on jo toista milliä kauttaaltaan. Kumit kärsivät jo kuukaudessa, tosin eivät kovettuneet kuten olisi olettanut vaan menivät täysin liimamaiseksi puuroksi.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 16:54 Perjantai 25 07 2014

Mimmi kirjoitti:Minulla on vasta reilu 4 vuotta etanoliautoilua takana (eli sen ajan kun etanoila on saanut pumpusta ostaa laillisesti). Kilsoja on tässä ajassa tullut vasta vajaa 200 000km.
Etanolianturia ei tarvita, jos moottorinohjaus osaa hoitaa asiansa oikein. Se, että sinun käyttämäsi muunnossarja käyttää anturia ei tarkoita sitä että kaikkien on sitä käytettävä.


Ei niin, mutta sillä muunnossarjalla saadaan toimivuus, johon ei auton käyttäjän tarvitse puuttua. Eikä autoon tarvitse vaihtaa mitään osia. Jos ei etanolimuunnoksesta tiedä, ei auton käytöksestä voi sitä huomata.

Kaikki ne muunnossarjat joita netistä löysin sen vuoden aikana minkä muunnossarjoja etsin, vaativat aina jonkinlaisen säädön riippuen siitä mikä on suhde tankissa. Tai vähintäänkin jotain säätöä heti asennuksen jälkeen, vaikka boksia väitettiinkin automaattiseksi.

Se on sitten eri asia, jos osia vaihtamalla ja vaikka moottorinohjausta säätämällä tehdään auto kelpuuttamaan etanolikin. Sittenhän ei mitään bokseja edes tarvita.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 16:59 Perjantai 25 07 2014

BA kirjoitti:
jari kirjoitti:Miten niin vuotava ja miten niin väärillä tarvikkeilla?
Motonetti myy siis silkkaa sontaa, jos kerran niillä ei voi tehdä asioita ollenkaan oikein? :)


Ei vielä vuotava, vaan vuodon huomattavan suuri riski.

Ja siksi väärillä että kangasletkulle ei valmistaja Gates (joka valmistaa letkuja ja kaikkia muita kumiosia myös ensiasennukseen autotehtaille) eikä myöskään Motonet (http://motonet.fi/fi/tuote/458106/Poltt ... i-ei-95E10) anna soveltuvuutta käytettäväksi 95E10 ja RE85 polttoaineiden kanssa. Sinä käytät kyseistä letkua RE85 kanssa, eli letku on väärää käyttötarkoitukseesi ja käytät sitä, nyt jo tietoisesti, väärin.

Vastuuhan ei ole myyjällä jos asiakas haluaa vettä juotavaksi ja pyytää lasillisen etikkaa, mutta suomalainen asiakas muistaa kyllä myyjän asiasta haukkua.


Itse olen testannut RE85:sta ihan kaasarivehkeessäkin ja saa senkin toimimaan moitteetta kunhan polttoaine on vain yhtä laatua eikä sekaisin bensaa ja RE85:ttä. Järkeä siinäkään ei ole, mutta helppoa ja erittäin halpaa sekin muutos on.
Teen myös jo monivuotista kotitarvekemistin testiä perus 95E10:n vaikutuksesta kaasarin osiin, missä tulokset reilussa kolmessa vuodessa alkaa olla totaalisen tuhoisia muutamalle kaasarin materiaalille. Varsinkin kaasarin rungon seosalumiini alkaa olla liuennut täysin, syöpymä on jo toista milliä kauttaaltaan. Kumit kärsivät jo kuukaudessa, tosin eivät kovettuneet kuten olisi olettanut vaan menivät täysin liimamaiseksi puuroksi.


Juu ei tarkotuksena ollutkaan jättää karvaletkua pysyvästi paikalleen. Mutta ihan hyvin se muutaman tankillisen kesti :) Tälläviikolla sain vihdoin asennettua parempaa teräspunosletkua.

Minä kaadoin kiinamönkijän 1/4 täynnä olevaan tankkiin etanolia bensan sekaan. Ihan samallalailla toimi, testaan vielä täydellä tankilla.
Siinä vuotaa tankki ja letkutkin oli kovettuneet, mutta se ei johdu bensasta tai etanolista vaan ihan käytönpuutteesta ja ehkä jo alunperinkin huonoista letkuista :D
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu Hyundai ja Kia