Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja Saulus » 17:31 Perjantai 03 02 2012

Onko kellään kokemusta 2.0 litrasen Sonatan koneen päivityksestä etanoli E85-bensalle, Sipoossa joku Lindell asentelee USA-laisia ohjausboxeja, tarviiko ohjausboxin lisäksi uusia muuta, tulppia tai polttoainelinjan osia vaihtaa? tv melkein Sonata-mies :wink:
Saulus
Harrastaja
 
Viestit: 26
Liittynyt: 11:15 Tiistai 22 10 2002
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:19 Perjantai 03 02 2012

Ylesisesti ottaen tarvitset boxin lisäksi suuttimet, jos haluat samat tehot kuin bensalla (etanolissa on noin 30% vähemmän energiaa).
Polttoainelinjasta en sano mitään ja tyypillisesti tulpat menevät uusiksi.

Nimimerkilä: kohta 3 vuotta etanoliautoilua.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3832
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 19:57 Perjantai 18 07 2014

Vastaampa vanhaan viestiin.
Muunsin oman 2,4 litrasen Sonatani etanolille sopivaksi. Ostin eflexifuel-boksin joka etanolianturin tietojen perusteella jatkaa ruiskutusaikaa. Toimii hyvin ja uskallan väittää että paremmin kun lambdaa tutkivat boksit.

Kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään temppuja, sen kun vaan tankkaa etanolia tai bensaa tai mitä tahansa niiden suhdetta.
Alkuperäiset suuttimet riittää, koska tehoa ei kasvateta. Kulutus kyllä nousee sen noin 30%.

Etanolianturin saaminen polttoainelinjaan tuotti hieman ongelmia, koska korealaisen polttoainelinjassa ei ole paluupuolta ja polttoaineputki on semmosta jotain nylonia. Liittäminen onnistui lopulta kun hain hydrauliikkaliikkeestä sopivan letkukaran (6mm), jonka laitoin nylonputkeen ja putken päälle 8mm pensaletkusta pätkä jonka päälle klemmari. Tähän karaan jatkonippa ja siihen taas letkukara 8mm letkulle. Letkuna tavallista motonetin "karvapäällysteistä" bensaletkua. Letkujen kiristys normaaleilla 12mm klemmareilla.

Huoltoväli on nykymittapuulla Sonatassa lyhyt, eli vuosi tai 15 tuhatta km, joten siihen en tehnyt muutoksia.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:31 Maanantai 21 07 2014

Huomasithan, että se kangaspintainen letku ei kestä edes 95E10-bensaa, saati sitäkin runsasetanolisempaa RE85'sta :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 16:03 Maanantai 21 07 2014

No polttoaineletkuna se myytiin. Mitä tarkotusta varten se on polttoaineletku, jos ei pensoja kestä?
On se lämpinänä vähän pehmeä, mutta hyvin on vielä toistaseksi kestänyt :)
Tarkotus on vaihtaa letku jossain vaiheessa teräspunosletkuun tai johonkin muuhun parempaan polttoaineletkuun.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:23 Tiistai 22 07 2014

Se kangaspintainen on ulkonäkönsä vuoksi wanhempien autojen harrastajien suosiossa, ja niissähän ei saa edes käyttää 95E10-bensaa. Eli kelpaa kyllä moisiin 98E5-janoisiin.
Ja se RE85 vaatii ihan oman letkunsa, samoin kuin biodiesel, ei edes se tämän hetken tavanomainen 95E10-letku kestä sitä.
Eli polttoaineletku ei tarkoita enää nykymaailmassa kaiken mahdollisen tankkiin kaadettavan kestävyyttä, ja tuon etanolin kanssa saa olla erityisen tarkka koko polttoainelinjan pituudelta sen osien suhteen.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 16:00 Tiistai 22 07 2014

No millä tavalla se ei kestä etanolia? Millä tavalla se ilmenee? Murenee? Haihtuu?
Jos letku kestää bensaa, miksei se etanolia kestäisi?
Enkä ole yhtään huolissani autonkaan bensalinjasta.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:16 Keskiviikko 23 07 2014

Kuivaa mutta virallista eli VTT-tutkimuksen dokumentaatiota aiheesta:
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/20 ... 049-08.pdf

”3 Materiaalien ja biopolttonesteiden yhteensopivuus
3.1 Perusperiaatteet
Metallien yhteensopivuus hiilivetyseosten kanssa on ongelmatonta, paitsi yhdessä suhteessa. Jos seokseen sitoutuu/pääsee vettä seurauksena on metallin sähkökemiallinen korroosio. Etanolilla on kyky sitoa itseensä vettä ja tämän seurauksena metallien korroosio on otettava huomioon. Delphin lehdistötiedotteessa helmikuulta 2007 asia on ilmaistu näin: "People often say that the biggest problem with high ethanol contents is that it is very corrosive, but this isn't true," said Julie Galante-Fox, a biofuels specialist at Delphi's technical centre in Rochester, N.Y. (USA). "The biggest issue is that ethanol is hygroscopic. It absorbs water easily, which causes the fuel to dissolve corrosive salts from any available source it comes into contact with. It's not the ethanol that is corrosive, it's what it brings with it." (Delphi Corporation, Luxembourg, Press Release: February 15, 2007)
Etanolin ja veden yhteisvaikutus korostuu joidenkin metallien kohdalla. Kemiallisesti etanoli on happo. Metallit, joilla on taipumus muodostaa lievästi happamassa liuoksessa nopeasti liukenevia hydroksideja, ovat alttiita etanolin ja veden yhteisvaikutukselle. Muovien ja kumien kestävyyttä selvitettäessä peruskysymyksen muodostaa, miten paljon ja missä ajassa materiaaliin imeytyy polttoainetta. Tätä säätelee ns. kemiallisen potentiaalin (aktiivisuuden) ero liuoksessa olevan ja materiaalin sisään absorboituneen molekyylin välillä.
Muoviin/kumiin imeytynyt liuotin saa aikaan erilaisia vaikutuksia, kuten:
• Kemialliset reaktiot polymeerimatriisin kanssa (värjäytyminen, turpoaminen)
• Erilaisten stabilisaattoreiden ja lisäaineiden uuttautuminen pois (antioksidantit, lämpöstabilisaattorit, pehmittimet)
• Imeytyneen liuottimen vaikutukset polymeerin mekaanisiin ominaisuuksiin (pehmeneminen, delaminoituminen, haurastuminen) 3.5.1 Etanolipitoiset polttoaineet
Etanolin lisääminen aina 10 til-% asti ei aiheuta muutoksia materiaaleihin. Jotkut mittarivalmistajat takaavat nykyisten materiaalien kestävyyden aina 15 til-% etanolipitoisuuteen asti. Tätä asiaa ei kuitenkaan Biojakelu-hankkeen puitteissa testattu. Etanolin määrän lisääntyessä (korkeaseosetanolipolttonesteet, KSEP) astuvat seuraavat rajoitukset voimaan.
Metallit
Seuraavia metalleja ei tule käyttää suuren etanolipitoisuuden polttoaineissa jatkuvassa kosketuksessa polttoaineeseen.
• sinkityt osat
• pinnoittamaton, seostamaton alumiini
• messinki, mitä ei ole inhiboitu sinkinkatoa vastaan
HUOM1! Höyry/täyttöputkissa seostetun/pinnoitetun alumiinin ja messinkiosien käyttö on mahdollista, mutta on suositeltavampaa käyttää tällöinkin kestävämpiä materiaaleja, esim. ruostumatonta terästä (304-tyyppiä).
HUOM2! Alumiinin anodisointi (eloksointi) antaa suojaavan pintakerroksen. Anodisointikerros on kuitenkin eriste, joten sitä käytettäessä on maadoitusten toimivuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota.
Muovit ja kumit (elastomeerit) Seuraavia muoveja/kumeja ei tule käyttää suuren etanolipitoisuuden polttoaineissa jatkuvassa kosketuksessa polttoaineeseen.
• ulkoisesti pehmitetty PVC (sähkökaapelit)
• polyeetteripohjainen polyuretaani
• polyamidi (nailon), ellei sitä ole luokiteltu polttoainekäyttöön
• musta tavallinen kumi
HUOM! Kestävienkin muovi- ja kumilaatujen kestävyydessä on eroja eri valmistajien tuotteiden kesken.

Tämmöisen vain koulutason kemian opiskelun jälkeen ei tuohon ole juurikaan kommentoitavaa.
Muuta kuin se empiirinen kokemus, minkä muutama kymmenen vuotta vanhojen autojen kanssa präkäämistä on opettanut. Eli että bensaletkujen elinikä on lyhentynyt oleellisesti, ja eri letkut ovat eri tavalla herkkiä. Itse en osta edes vanhempaan kalustoon letkua ulkonäön,vaan kestävyyden perusteella, enkä kokeile runsasetanolisilla laaduilla laitteissa, joita ei niille ole tarkoitettu. Köyhän kun ei kannata säästää väärissä paikoissa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja BA » 08:02 Keskiviikko 23 07 2014

Onhan näitä kun vähän internettiä selaa, tästä vaikka ensimmäinen lainattu kuva.

Gates-valmisteinen kangasletku, ja alle vuosi:

Kuva


Mutta kukin tyylillään ja mikäs siinä jollei auton palaminen kovin pelota... :roll: Miksi siis tieten tahtoen leikkiä väärällä tavaralla väärässä paikassa, vängätä vielä vastaan ja kun vahinko käy niin nostaa vielä todennäköisesti meteli...
Pelkkä tielle jääminen nyt on sitten pieni haitta, paitsi jos on anoppi kyydissä.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 19:19 Keskiviikko 23 07 2014

No tuo kuvien letku ei muutenkaan luultavasti kovin laadukasta ole ollut, sama se mitä siellä sisässä on virrannut. Liekö se ollut ulkoisesti kosketuksessa polttoaineisiin tai hankautunut.
Ei mulla tuo "karvaletku" ollut tarkotuksenakaan olla pitkään paikallaan, vaan sen aikaa että löydän parempaa.

Miksi se auto palaisi? Systeemiä asentaessanikin polttoainetta roiskui suht kuumaan konehuoneeseen, koska letkussa on tietenkin paine käytön jälkeen joka purkautuu kun liitos avataan.

Kaikki 2000-luvulla valmistetut autot on polttoainelinjansa suhteen etanolikestäviä. Vai valmistaisiko autonvalmistaja flexifuelautonsa täysin eri materiaaleilla ja moottoreilla kun tavallisen bensamallin? Eppäilen vahvasti. "Oikeassa" flexifuelautossa on vain lisänä etanolianturi ja moottorinohjaus muutettu ymmärtämään se.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:08 Torstai 24 07 2014

Paitsi, että Hyundailla ei tiettävästi ole Flexifuel-autoja muuta kuin yksi malli Brasiliassa ja sekin 2012 eteenpäin. Tuolla on listaa tiedetyistä Flexifueleista:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fl ... nufacturer

Ja on sulla kova usko. Kuten BA jo tuossa kirjoitti, niin selailepa edes pikkusen nettiä, niin löytyy sen verran kuvaa letkuista, että kyse on tosiaan ongelmasta polttoaineen suhteen. Harmi kun meni jo roskiin viime viikolla yhteen omaista autoistani vaihtamani solkenaan vuotavat karvaletkut.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja BA » 08:28 Torstai 24 07 2014

jari kirjoitti:Miksi se auto palaisi? Systeemiä asentaessanikin polttoainetta roiskui suht kuumaan konehuoneeseen, koska letkussa on tietenkin paine käytön jälkeen joka purkautuu kun liitos avataan.


Miksi vuotava, väärillä tarvikkeilla tehty polttoaineliitos kuumassa moottoritilassa ei olisi tulipaloriski?
Ei RE85 yhtä helposti leimahda kuin bensiini, mutta syttyy sekin. Bensiinit, 95E10 ja 98E5 syttyvät itsestään n.400c lämpötilassa, kun RE85 syttymispiste on n.600C. Esimerkiksi pakosarjalla ja pakoputken etuosassa tuo 600C pintalämpötila täyttyy.


Mutta kukin tyylillään.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja Mimmi » 11:26 Torstai 24 07 2014

jari kirjoitti:Kaikki 2000-luvulla valmistetut autot on polttoainelinjansa suhteen etanolikestäviä. Vai valmistaisiko autonvalmistaja flexifuelautonsa täysin eri materiaaleilla ja moottoreilla kun tavallisen bensamallin? Eppäilen vahvasti. "Oikeassa" flexifuelautossa on vain lisänä etanolianturi ja moottorinohjaus muutettu ymmärtämään se.

Rohkenen olla eri mieltä väittämäsi kanssa. Esimerkiksi eräs kansanauto kielsi etanolipitoisen polttoaineen käytön tietyissä moottoreissaan.

Oikeassa etanoliautossa ei ole mitään ylimääräistä etanolianturia, vaan sen(kin) toiminta hoidetaan ionisaatiomittauksella tulpan avulla jokaisen palotapahtuman jälkeen.
Samassa oikeassa etanoliautossa on mm. polttoainepumppu ja polttoaineen mittaustoiminto erilainen kuin bensaversiossa juurikin korroosiovaaran vuoksi.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3832
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 15:18 Perjantai 25 07 2014

BA kirjoitti:
jari kirjoitti:Miksi se auto palaisi? Systeemiä asentaessanikin polttoainetta roiskui suht kuumaan konehuoneeseen, koska letkussa on tietenkin paine käytön jälkeen joka purkautuu kun liitos avataan.


Miksi vuotava, väärillä tarvikkeilla tehty polttoaineliitos kuumassa moottoritilassa ei olisi tulipaloriski?
Ei RE85 yhtä helposti leimahda kuin bensiini, mutta syttyy sekin. Bensiinit, 95E10 ja 98E5 syttyvät itsestään n.400c lämpötilassa, kun RE85 syttymispiste on n.600C. Esimerkiksi pakosarjalla ja pakoputken etuosassa tuo 600C pintalämpötila täyttyy.


Mutta kukin tyylillään.



Miten niin vuotava ja miten niin väärillä tarvikkeilla?
Motonetti myy siis silkkaa sontaa, jos kerran niillä ei voi tehdä asioita ollenkaan oikein? :)
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Huyndai Sonata ja Flex-Fuel päivitys

ViestiKirjoittaja jari » 15:34 Perjantai 25 07 2014

Mimmi kirjoitti:Rohkenen olla eri mieltä väittämäsi kanssa. Esimerkiksi eräs kansanauto kielsi etanolipitoisen polttoaineen käytön tietyissä moottoreissaan.

Oikeassa etanoliautossa ei ole mitään ylimääräistä etanolianturia, vaan sen(kin) toiminta hoidetaan ionisaatiomittauksella tulpan avulla jokaisen palotapahtuman jälkeen.
Samassa oikeassa etanoliautossa on mm. polttoainepumppu ja polttoaineen mittaustoiminto erilainen kuin bensaversiossa juurikin korroosiovaaran vuoksi.


On puhuttu että flexifuelautossa on tankissa anturi, joka haistelee polttoaineen bensa/etanolisuhteen. Sama se onko se juurikin tankissa, polttoainelinjassa sen kuitenkin täytyy olla. Sen perusteella sitten muunnosboksi jatkaa ruiskutusaikaa ja aidossa flexifuelissa mahdollisesti säätää myös sytytystä.

Jos viittaat kansanautolla vaggilaisiin, niin ne moottorit on mitä ilmeisimmin tsi- ja fsi-moottoreita.
Ja ei minkään valmistajan suorasuihkutteisiin bensakoneisiin voi etanolimuunnosta tehä.

Hankkimani muunnossarja sisältää Continentalin valmistavan etanolianturin, joka autotehtaatkin käyttävät. Näin kertoo muunnossarjoja myyvä suomalainen firma. Ja mitä ilmeisimmin heillä on hivenen enemmän tietoa etanolilla ajamisesta ja flexifuelautoista, kun tällä foorumilla. :) He on esimerkiksi ajanut vm95 nissanilla yli 50 tuhatta kilometriä etanolilla ilman ongelmia. Että se siitä etanolin "tuhovoimasta" jos se kerran noinkin vanhassa on toiminut :)

Tutustukaa ja kokeilkaa etanolilla ajamista. Tämä on suomessa ilmeisesti vaan niin uus asia vielä, että tietenkin se on pelottava. Kuten oli myös ysivitosen etanolipitoisuuden hyvin hyvin pieni nosto, jolla ei ollut yhtään mitään vaikutusta mihinkään. Kuhan nyt ihmisten piti muka nostaa äläkkä, kun jotain uutta tulee :)
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Seuraava

Paluu Hyundai ja Kia

cron