Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja JaTaMa » 22:23 Maanantai 25 03 2013

Vika kodi tarkistuksen jälkeen moottorin valo näyttää 1 (DTC 1). Auto käynnistyy kahden -kolmen starttauksen jälkeen. Auto käy tyhjäkäyntiä mutta kierrokset nousee 1500. Auton moottorin ollessa kylmä ja liikkeelle lähdettäessä kaasupoljin ei reakoi vaan moottori meinaa tukehtua. Liikkeelle lähtö on vaikeaa. Auton saa likkeelle kytkin pohjassa kierroksia nostamalla. Moottori nykii mutta käy tyhjäkäyntiä. Moottorin lämmetessä, kierrokset tippuu 1200 ja ja auto toimii normaalisti. Moottori on ryyppiä D15Z6. Vikakoodi ilmoitti IACV venttilin.Tehdyt toimenpiteet: IACV venttiili (tyhjäkäynti) irroitettu ja puhdistettu. Koodinpoiston jälkeen testi ilmoittaa että ei vikaa.. PVC venttiili ja letku vaihdettu. MAP (tyhjäkäynti asennon tunnistin) irroitettu ja puhdistettu. Virranjakaja purettu ja tarkistettu. Ilmansuodatin ja kotelo puhdistettu. Kaasuläppä irroitettu ja puhdistettu. Vika oli alunperin pahempi mutta näiden korjaustoimenpiteiden ansiosta pieneni mutta ei poistunut kokonaan. Missä vika..? Alkaa usko loppua kun vikaa on etsitty monta vikkoa mutta sitä oikeaa ei vielä ole tullut eteen. Tietääkö kukaan, mistä vielä voisi vikaa hakea?
JaTaMa
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:06 Maanantai 25 03 2013

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja Jante » 17:12 Tiistai 26 03 2013

Lämpimälläkin koneella joutokäyntikierrokset ovat siis aivan liian korkeat. Entä moottorin lämpötila-anturi, onko vaihdettu? Siis sitä, mikä antaa tiedon moottorinohjaimelle eli ECU:lle. Imuilmaletkussa tai alipaineletkuissa voi olla ilmavuotoja & hapertumia. Pyörintänopeustaso joko nousee tai laskee, riippuen siitä onko vuotokohta ennen vai jälkeen kaasuläpän. Päästömittauksessa ei varmaan ole käyty, sekin antaisi lisäinformaatiota.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja JaTaMa » 19:29 Tiistai 26 03 2013

Lämpimällä koneella kaasupoljin toimii hyvin. Kaasua painaessa kierrokset kyllä nousee hyvin ja kun löysää, kierrokset kyllä tippuu 800 mutta nousee hetken kuluttua 1200:aan. Moottorin lämpötila anturia ei ole katsottu koska vika koodi ei ole sittä ilmoittanut. Missä se anturi sijaitsee? Miten sen toimimuuden voi tarkistaa..? Letkut kyllä on joko vaihdettu tai tarkistettu..vuotoja ei ollut havaittavissa. Katsastus edessä, joten en tiedä vaikuttaako nänä syyt katsastuksessa esim.hylkäykseen tai korjauskehoitukseen.
JaTaMa
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:06 Maanantai 25 03 2013

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:01 Tiistai 26 03 2013

JaTaMa kirjoitti: MAP (tyhjäkäynti asennon tunnistin)

Onko noin. 8O Yleensä (myös Hondan tehtaan korjausohjeissa) tuo tarkoittaa että Manifold Absolute Pressure sensor eli imusarjan painetunnistin... Eikä suinkaan kaasuläpän asentotunnistin josta joutokäyntiasentotieto tulee...
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:29 Keskiviikko 27 03 2013

Ja kaasuläpän asentotunnistin taas tunnetaan nimellä TPS eli Throttle Position Sensor.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja JaTaMa » 15:23 Perjantai 29 03 2013

Joo, näköjään meni noi tunnistimet sekaisin.. tarkoitus oli kyllä kirjoittaa noi tunnistimet oikein mutta kiireessä näköjään menneet sekaisin. Eli kaasuläpän asentotunnistin on käyty läpi ja näyttäis toimivan. Eli olisko vielä jotakin kohtaa jota vois tarkastella/korjata..?
JaTaMa
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:06 Maanantai 25 03 2013

Re: Honda Civic 1.5 1996 Vikakoodi 1 (DTC 1)

ViestiKirjoittaja JaTaMa » 20:41 Tiistai 09 04 2013

JaTaMa kirjoitti:Joo, näköjään meni noi tunnistimet sekaisin.. tarkoitus oli kyllä kirjoittaa noi tunnistimet oikein mutta kiireessä näköjään menneet sekaisin. Eli kaasuläpän asentotunnistin on käyty läpi ja näyttäis toimivan. Eli olisko vielä jotakin kohtaa jota vois tarkastella/korjata..?


Uusi IACV venttiili vaihdettu. Honda toimii nyt normaalisti.
JaTaMa
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22:06 Maanantai 25 03 2013


Paluu Honda