Ford Focus 2010 2L bensa

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja focus2010 » 13:51 Tiistai 24 11 2015

FordFocus 2010 2L bensafarkku manuaalilootalla ajettu 100tkm huoltohistoria ok.
Käyntiinlähtöongelma: Piti vetää puolen minuutin startti jolloin pytty kerrallaan käyntiin.
Jatkossa ongelmana (lähtee kyllä ok käyntiin) moottori käy kylmänä liian pienillä kierroksilla (alle 1000) aivan kun ei menisi seoksen rikastus päälle kylmänä.
Seuraavanlaista vikaa myös ilmennyt että kun vauhtia on noin 80 km tunnissa ja risteystä lähestyttäessä kytkin pohjaan painettaessa kierrokset putoavat n400 r/min ja nousee n1200 R/min tätä heiluntaa siihen saakka kun auto pysähtyy(tällä välillä kytkin koko ajan pohjassa. Auton pysähtyessä kierrokset vakiintuu n. 800 r/min.
Lämpimänä auto käyttäytyy ok paitsi tuo kierrosten vaeltelu. Ajo matkanopeudessa ok ei nykimistä, kulutus on ok, ei ylimääräisiä äänia ja mitään vikakoodeja ei löydy testerillä.
focus2010
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13:39 Tiistai 24 11 2015

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 13:57 Tiistai 24 11 2015

Millaista testeriä vikakoodien lukuun on käytetty? Jos jotain käsilukijaa, niin suosittelisin suorittamaan vikakoodien luvun merkkiliikkeessä tai Motonetin Motomaatti-asemalla. Tuon kaltaisen oireilun kyllä luulisi näkyvän testerilläkin, viittaisi minusta jonkin anturin tai toimilaitteen oikkuiluun. Tietysti kannattaa tarkistaa silmämääräisesti että kaikki letkut ja putket ovat ehjiä ja kunnolla paikoillaan, ettei ainakaan mitään ilmavuodoista johtuvaa ole kyseessä.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja BA » 15:20 Tiistai 24 11 2015

Moottorin lämpötila-anturi ei kyllä jätä mitään vikakoodia jollei signaali ole kokonaan poikki. Sen viallisuuden toteamiseen tarvitsisi ehjän anturin vastusarvot jolloin voisi mitata ihan yleismittarilla kylmästä ja kuumasta koneesta, tai sitten testerin joka näyttäisi "livedataa" mitä lämpötila-anturi antaa.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja focus2010 » 11:57 Torstai 10 12 2015

Testereitä kokeiltu sekä korjaamolla ja käsivehkeitäkin vikakoodeja ei vain löydy. Ko. autossa ei ole ollut kuin yksi vika joka johtui väljästä etulaakerista joka sytytti luistonestovalon häiriön päälle yli 100 km/h vauhdissa ja tuo korjaantui laakerivaihdolla. Missä olisi helpointa testata tuon lämpötila-anturin toiminnallisuus ? Nyt tällä hetkellä auto lähtee ok. käyntiin mutta kierrokset ovat liian matalalla.
focus2010
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13:39 Tiistai 24 11 2015

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja BA » 15:27 Torstai 10 12 2015

Vaikka yleismittarilla.
Liittimen johtimista mittaamaan, jos johtimissa ei ole liittimessä kontaktipintaa näkyvissä niin liitin irti anturista ja suoraan anturista mittaamaan (tällöin voi sitten syttyä vikavalo- ja koodi kun signaali katkeaa anturilta kokonaan).
Jos on yksi- tai kaksinapainen anturi, on helppo mitata napojen välistä vastus kylmänä, ja kuumana. Pitäisi poiketa toisistaan huomattavasti, ja jos mittari on koko lämmityskäynnin kiinni pitäisi vastusarvo muuttua loogisella tahdilla lämpenemisen/jäähtymisen mukaan. Lämpötilan kasvaessa yleensä vastuskin näissä kasvaa.

Tuossa on wikipediasta karkea vastuksen muuttumiseen perustuvan lämpöanturin toimintaperiaate. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastusl%C ... ila-anturi

Anturin kytkentä tulisi toki tietää ensin, yksinapaisessa maa on moottorin runko, moninapaisessa se on runko tai vaihtoehtoisesti joku liittimen nasta.
Tehtaan korjaamomanuaaleissa on kyllä yleensä tarkat vastusarvot mitä anturin pitää sanoa 0c +20c ja +80c lämpötilassa, ja mittausohjeet. Haynesista ei välttämättä löydy.

Jos vikakoodinlukija on malli jossa on reaaliaikaisen datan näyttö, niin testeri kiinni ja ajamaan suoraan lämpötilanäyttö esillä. Korjaamokäyttöön tarkoitetut diagnoositesterit on kaikki tälläisiä. Sinne kyllä tallentuu ja näkyy jos jossain lämpötilassa anturin antama tieto katkeaa tai jää samaan arvoon, eli tässä tapauksessa näyttää vaikka aamulla kylmästä heti +30c arvoa moottorin lämmöksi, tai vaikka näyttää tuota samaa lukemaa koko ajan.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja focus2010 » 16:04 Torstai 10 12 2015

Eikö tuon anturin antama tieto sitten liity ollenkaan kojetaulussa olevaan moottorinlämpömittarinnäyttöön (kojetaulun lämpötilanäyttö toimii ok).
Focuksessa on myös ns. diagnostiikkatila joka käynnistyy siten että ajotietokoneen vaihtonäppäintä pitää alhaalla pitkään ja samalla kytkee virran päälle. En vain nyt muista mitä kaikkea sieltä näkee.
Kiitos vinkeistä kuitenkin, minä jatkan vian metsästystä ja jos se ratkeaa niin palaan kommentoimaan.
focus2010
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13:39 Tiistai 24 11 2015

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:10 Torstai 10 12 2015

Monessa autossa on erikseen anturit lämpömittarille (joka siis välittää tiedon vain kojetaulun mittarille) ja ECUlle, joka sitten ohjaa mm. polttoaineensyöttöä moottorin ja ulkoilman lämpötilan mukaan.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja BA » 08:43 Perjantai 11 12 2015

Näinkin tuoreessa autossa voi ecua ohjata jopa useampi lämpöanturi, ja moottorin nestekiertokin taitaa olla venttiileillä ohjattu että moottori päästöjen kannalta lämpenee kriittisistä paikoista ensin ja vasta lopuksi neste kiertää koko koneessa.
Mittari on autoissa usein muutenkin lähempänä suuntaa antavaa kuin todellisuutta.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Ford Focus 2010 2L bensa

ViestiKirjoittaja focus2010 » 16:05 Keskiviikko 02 03 2016

Ongelma selvisi. Autossahan on sähköinen kaasuläpän ohjaus ja kaasutinläpän kotelossa oli likaa ja läppä ei liikkunut riittävän vapaasti. Pidän osasyyllisenä läppäkotelon likaantumiseen välillä käyttämääni moottorin öljyttyä vapaavirtausilmasuodinta. Luulen että öljyä kulkeutuu läppäkoteloon ja sinne päätyessään kerää likaa ja aiheuttaa sitä kautta läpälle liikkumisongelmia. Remppa maksoi reilun satasen osaavassa korjaamossa.
focus2010
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 13:39 Tiistai 24 11 2015


Paluu Ford