ford öljy kysymys

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

ford öljy kysymys

ViestiKirjoittaja k-t-r » 19:11 Torstai 22 10 2015

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/F ... -F-5W30-5l

"5W-30 moottoriöljy erityisesti Ford-autoille. Suunniteltu optimaalinen suorityskyky ja polttoainetaloudellisuus huomioiden. Hyvä voitelukyky sekä suoja kulumiselta.
Uusi "Formula F"-tyyppi täyttää vaatimukset ACEA- A5/B5 sekä Ford WSS-M2C913-C, joka korvaa vanhemmat WSS-M2C913-A ja WSS-M2C913-B. WSS-hyväksyntämaininnat löytyy myös Ford-autojen ohjekirjasta.
Vuodesta 2014 alkaen korvattu öljytyyppi täytti vaatimukset WSS-M2C913-A ja WSS-M2C913-B, API SL, ILSAC GF-3, ACEA A1/B1."

1998 escortin se alkuperäinen öljy ohjekirjasta WSS-M2C913-A
sopivia öljyjä on päivitelty sen jälkeen muutaman kerran.
No nyt tämä uusin Ford Formula F on ACEA A5/B5 eli periaateessa täys-synteettinen
Aikoinaan Zetec miehet oli sitä mieltä, että noihin koneisiín ei pitäisi täys-synteettistä laittaa
liekö joku kaupunkilegenda en osaa sanoa.

Netistä olen katsellut kuvahaulla Ford Formula F pönttojä joissakin on ACEA A1/B1 maininta ja joissakin ei.
Motonetin pöntössä on pelkästään ACEA A5/B5.
Onko sitten liikkellä kahta erilaista Ford Formula F toinen on ACEA A1/B1 ja toinen ACEA A5/B5 :?:
(tai sitten ACEA A1/B1 öljy vaivihkaa on julistettu ACEA A5/B5). :D
k-t-r
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 18:47 Sunnuntai 20 03 2011

Re: ford öljy kysymys

ViestiKirjoittaja jaty » 04:57 Perjantai 23 10 2015

Itse olen käyttänyt tuota motonetissä myytävää fordin öljyä vuoden -95 escortissa, joka on zetecin koneella.Ainakaan tuota öljyä 336 tkm ajettu moottori ei syö ja moottorin kalkattaminen kylmänä on tätä öljyä käytettäessä paljon pienempää, kuin se on esim. mobil rally formula 5w/50 -öljyä käytettäessä. Olen vaihtanut öljyn 10 tkm:n välein.
jaty
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 137
Liittynyt: 07:18 Sunnuntai 16 05 2010

Re: ford öljy kysymys

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:41 Perjantai 23 10 2015

Luokitus vaihtui A1/B1 => A5/B5 vuonna 2014, joten vanhaakin voi vielä olla jossain jäljellä. Tosin vähintään parivuotias öljy vaatii sitten kunnon ravistamisen ennen kuin se kaadetaan moottoriin.
Ja täyssynteettisen sijaan purkissa lukee kylläkin "Synthetic technology". Jotkut puhuvat "multisynteettisestä" koska öljyssä on perinteisesti osasynteettiseksi kutsuttua moninaisempi koostumus. Eli kun perus-osasynteettinen on karkeasti sanoen mineraaliöljy, johon on lisätty hieman täyssynteettistä, niin tämä on öljy, jossa on useampaa erilaista synteettistä perusöljyä sekä jonkin verran mineraaliseksi jollain markkina-alueella katsottavaa öljyä. Kuulostaa hankalalta, mutta kun esim Saksassa on tiukemmat kriteerit sille, millaista perusöljyä saa kutsua synteettiseksi.
Myös erään Suomessa hyvin tunnetun öljymerkin valikoimasta kerrotaan netissä "range consists of mineral oils, semi-synthetic, synthetic and fully synthetic oils as well as a multi-synthetic motor oil". Kuten mielestäni oikeaoppista sekä rehellistä onkin, jotta tuotteille saadaan oikea ranking.
Myöskään tuo A1/B1 => A5/B5 vaihdos ei muuttanut tuota synteettisyys-asiaa. Niin kauan kuin minä muistan, on tuo öljy ollut "multisynteettistä", ja se on viitisentoista vuotta. Kiteytettynä ero ykkösestä vitoseen on pidennetyssä vaihtovälissä.
Omissa moniventtiilissä Fordeissa ( Fiesta 1.4i '96, Mondeo 2.0i '00 ja Mondeo 2.0TDCi '06) on kaikissa käytetty juurikin tuota alkuperäisöljyä. Yksikään niistä ei ole syönyt ohjekirjan mukaisella vaihtovälillä öljyä lisäämistarpeeseen saakka. Ja eniten kilometrejä oli tuolla dieselillä, noin 350 tkm.
Tiedon kannalta ovat Esson baarit onneksi Suomesta kadonneet, vielä kun ne kaffepöytähuuhaat katoaisivat...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: ford öljy kysymys

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:29 Keskiviikko 28 10 2015

Siivosin hiukan turhia viestejä...

Itse olen käyttänyt tuota Ford-öljyä useammassakin Fordissani hyvällä menestyksellä, mm. vaimon käytössä olevassa 1,25 16V Fiestassa. Nyt, kun Motox-valikoimaan tuli myös täyssynteettinen, halvempi, vielä tuota Fordin logoilla varustettua öljyä paremmilla spekseillä varustettu "Ford-öljy" eli EcoEnergy (59-9564), laitoin sitä kesällä hankkimaani '91 Mustangiin ja aion laittaa vastaisuudessa myös muihin Fordeihini.

Mussella on ajettu vähän ja huollettu hyvin, mutta kyllä ahdisti kun näin huoltokirjasta, että on käytetty pelkästään 5W-50 öljyä... ei ei ei... aivan liian paksua kamaa moottoriin, jolle suositellaan 10W-30 (tai 5W-30) viskositeettiä, eikä minun mielestäni koneessa ole muutenkaan mitään syytä pyörittää suurta määrää muovisakeuttimia (eli pitkäketjuisia polymeereja) liimaamassa paikkoja. 5W-50 on niin laaja viskositeetti, että sen saavuttaakseen öljy vaatii sekaansa suuren määrän noita muovisakeuttimia, joista ei ole koneelle ainakaan mitään hyötyä. Noita samoja polymeerejahan löytyy näistä StopSmoke-pulloista. Kaataisitko vapaaehtoisesti moista tököttiä moottoriin? Minulla 5.0 alkoi käymään paljon pehmeämmin uuden 5W-30 öljyn myötä ja myös polttoaineen kulutus on laskenut. Myöskään öljynpaineissa ei ole mittarin mukaan mitään muutosta vanhaan verrattuna, joten ei ole mitään syytä miksi vanhaan autoon pitäisi laittaa paksua öljyä "että pysyy öljynpaineet ylhäällä". Jos ei muuten pysy kuin paksulla tökötillä, lienee syytä harkita öljypumpun korjausta...

Kukaan ei ole koskaan pystynyt minulle perustelemaan, mihin perustuvat väitteet siitä, etteikö johonkin autoon/moottoriin "saisi" laittaa (täys-)synteettistä öljyä. Jos kyseessä on vanha kone kovettuneilla ja falskaavilla tiivisteillä, joista liukas pienimolekyylinen täyssynteettinen tulee ulos, se on kokonaan eri asia. Silloin kone kaipaa uusia tiivisteitä. Parempaa öljyä voi aina käyttää. Ei se riko mitään, päinvastoin. Toki öljyn pitää täyttää tarvittavat speksit, jonka takia esimerkiksi juuri vaikka Zeteciin ei missään nimessä saa laittaa mitään 5W-50 kuraa, jollei halua jumittavia ja naputtavia venttiilinnostajia.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Ford