Bravan ruiskun valo

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja pekkisp » 09:30 Lauantai 16 12 2006

Brava (-98/172tkm) oireilee satunnaisesti (aika tiuhaan jo) niin, että ruiskun varoitusvalo menee päälle ja tehot katoaa. Yleensä myös nykii tuntuvasti. Kulkee hyvin (paremmin) tuolloin ainoastaan pintakaasulla. Kun sammuttaa auton virta-avaimesta ja lähtee uudestaan liikkeelle, valo katoaa ja konekin käy normaalisti. Yleensä yksi sammutus riittää tai kaksi. Joskus ei auta ollenkaan. Joku paikkahan tuossa virrankatkaisussa nollautuu.

Osaisiko kukaan vinkata, mistä lähtisin vikaa etsimään, vai pitääkö viedä suosiolla testeriin ? Näkyykö esim. sytytyshäiriöt ruiskuvalon kautta?
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 21:52 Lauantai 16 12 2006

Arvaus: Lambda-anturin antamat tiedon poskellaan :roll:
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

ViestiKirjoittaja pekkisp » 13:55 Keskiviikko 21 11 2007

XXX
Viimeksi muokannut pekkisp päivämäärä 11:46 Perjantai 11 11 2011, muokattu yhteensä 1 kerran
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja pekkisp » 11:46 Perjantai 11 11 2011

Unohtui aikanaan päivittää tähän vikaan ratkaisu, pannaan nyt vielä tänne mitä tein, jos jotakuta sattuisi auttamaan. Kaikkea melkein tähänkin vikaan tuli itse kokeiltua. Nykiminen siis palasi puola-jakajahässäkänkin vaihdon jälkeen ja vaihdoin halvan Motonetin osan vielä kaiken varalta, eli tämän: "Lämpötlila-anturi Bosch 37-3128". Vaihdossa tarvitsee tavallista syvemmän 19 mm hylsyn ja kannattaa olla varovainen, ettei riko anturia kiinni/auki väännettäessä. Ja tietysti korjaus tapahtuu auton ollessa kylmänä, ettei kuumat jäähdytysnesteet tule silmille.

Yllättävää kyllä tuolla nykiminen ja tehottomuusoireilu katosi kokonaan, eli kaasua nopeasti lisättäessä tehot kokonaan pois (MOOOOOOOOOO -ilmiö). Tehottomuus ilmeni siis silloin tällöin. Anturin vika ei näkynyt vikakoodeissa. Jos tämän tyyppistä vikaa niin aika halvalla osalla siis voi ainakin kokeilla jos auttaisi. Arvaamalla tämäkin vika löytyi. Vaihdon jälkeen Brava oli todella terhakka verrattuna entiseen :).

Tuossa käy ilmeisesti niin, että lämpötila-anturi luulee olevansa paljon kylmemmässä kuin on ja sen takia kiihdytettäessä kovaa, yliannostelee bensaa niin paljon, että tukehtuu.
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja iHarri » 20:45 Maanantai 03 09 2012

Itsellä ylhäällä olevia oireita ollut ja nyt auto odottaa kyllä pian romuttamo.

Ruiskun valo syttyy satunnaisesti ja alkaa nykimään tuon jälkeen(ei aina). Sammunutkin pari kertaa ajon aikana.

Fiat Bravo 1.4 -98

Korjaamossa näytti viaksi aluksi: kaasuläpän anturin epälooginen tieto=vaihdettiin purkuautosta uusi ruiskuyksikkö.
Toimi tämän jälkeen tuurilla hetken + vika palasi.

Tämän jälkeen vaihdoin tuon ylhäällä mainitun moottorin lämpötila-anturin, ei vaikutusta.

Koodit luettiin uudestaan ja näytti lisäksi kampiakselin asentoanturia=vaihdettiin, ei vaikutusta.
iHarri
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20:39 Maanantai 03 09 2012

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja jani21 » 14:33 Tiistai 04 09 2012

Kuulostaa että taitaa tossa menee ikä ja terveys onkelmaa selvitellessä :x
jani21
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 15:09 Perjantai 31 08 2012

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja pekkisp » 07:17 Keskiviikko 05 09 2012

Juuri tällaista se valitettavasti tahtoo olla, aika turhauttavaa se on ja rahaa menee, eikä tule kuntoon :(. Tiedän tunteen. Tämä näyttäisi olevan BravX:n tyyppivika. Näistä oireista saa lukea usein, mutta kukaan ei tunnu tietävän syytä 8O :roll: . Itselläni alkoi taas samat oireet aika tasan vuosi lämpöanturin vaihdon jälkeen. Vikakoodit näyttää siis Bravassa ihan mitä sattuu. Pitää taas vaihtaa uusi anturi ja alkaa sen jälkeen ihmettelemään mitä seuraavaksi, jos ei tällä korjaannu. Minäkin olen taistellut omani kanssa 6v (=viimeinen Fiat). Vikakoodeista ei oikein tahdo valitettavasti tässä mallissa olevan apua. Oletko kokeillut toista lambdaa muuten? AVK:lta saa 40€ käytetyn. Viallinen lambda antaa kyllä huonot päästöt, joten siitä näkee sen vian viimeistään katsastuksesta ja tietysti kulutus kasvaa.

Jostakin olen lukenut, että viallinen termostaatti aiheuttaisi tämän siten, että moottorin lämpötila ei koskaan saavuta ihannekäyntilämpötilaa. Onko jollakin tietoa tästä teoriasta?

Kysymys vielä Motonetin väelle:

Ajaako nämä anturit saman asian? Kummassakin lukee BOSCH. Onko halvempi kuitenkin kopio?

Lämpötilananturi BOSCH"i"sinin 37-3128 1,4/2,0 valvonta-anturi SININEN (M12x1,5) [1995 - 2001] 9.50 €
Bosch-ruiskuanturi sininen 37-3584 1,4/2,0 valvonta-anturi SININEN Bosch-tuote [1995 - 2001] 20.50 €
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja iHarri » 07:26 Keskiviikko 05 09 2012

Lambdaa en ole vielä kokeillut kun ei ole sen koodia arpomislaite ilmoittanut.

Täytyy olla kyllä koko tietokoneyksikkö hajalla. Ensimmäinen ja viimeinen Fiat, heh. Ostin isältä kun hän vaihtoi uuteen.
iHarri
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20:39 Maanantai 03 09 2012

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:26 Keskiviikko 05 09 2012

pekkisp kirjoitti:Ajaako nämä anturit saman asian? Kummassakin lukee BOSCH. Onko halvempi kuitenkin kopio?

Lämpötilananturi BOSCH"i"sinin 37-3128 1,4/2,0 valvonta-anturi SININEN (M12x1,5) [1995 - 2001] 9.50 €
Bosch-ruiskuanturi sininen 37-3584 1,4/2,0 valvonta-anturi SININEN Bosch-tuote [1995 - 2001] 20.50 €


En sanosi kopio vaan tarvikeversio, kun taasen Bosch-tuote on "se aito" auton ruiskusysteemin valmistajalta.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja BA » 08:37 Keskiviikko 05 09 2012

Se "tietokoneyksikkö", ECU, on vain yksinkertainen tietokoneohjelma joka ohjaa moottorinohjausta. Se joko toimii tai sitten ei. Tai sitten ovat Fiiatilla jo alun perin tehneet ruiskukarttaan virheen tai muun ohjelmabugin. :lol:

Tuollaiset ongelmat voivat ihan hyvin johtua vaikka pelkästä maadoitusongelmasta, huonosta liitoksesta, tai ihan johdinvauriosta kun noin satunnaisia kerran ovat.
90-lukuisilla S-sarjan mersuilla ajavat voivat kertoa 16-osaisen tietosanakirjan verran huonon johtosarjan vaikutuksesta auton toimintaan... Tai Primerakuskit takavalojen maadoituksen vaikutuksesta moottorin käyntiin.

Tuon ikäisessä autossa vikakoodit kertovat vain että joku moottoria ohjaavista antureista antaa sellaista signaalia että ECU ei pysty enää säätämään moottorinohjausta oikeaan arvoon ja tämän myötä päästöt on pielessä. Tämä useimmin tarkoittaa että itse anturi ei ole rikki jos sieltä joku signaali edes tulee, vaan jossain muualla on vikaa joka seuraa sitten myöhemmille ohjaaville laitteille. Vika voi olla vaikka pielessä olevassa jaossa. Anturit kun voi aina mitata vaikka yleismittarilla kunhan johtoon pääsee käsiksi moottorin käydessä. Vikakoodin perusteella siis ei koskaan kannata suuna päänä mennä vaihtamaan sitä vikakoodin antavaa anturia! Valitettavasti tämä on valtaosan autokorjaamoista tapa toimia, ei paikallisteta itse vikaa, vaan luetaan vikakoodinlukulaitteen näyttöä ja tulkitaan sen tulosta väärin. Tietysti kannattavaa bisnestähän se kai on jos asiakas maksaa ylimääräisiä anturinvaihtoja.

Esimerkiksi ketjukoneissa ketjun venyessä jako kääntyy pikkuhiljaa pieleen, nokka- ja/tai kampiakselianturit antavat vikakoodia kun akselit eivät ole enää samassa suhteessa keskenään. Vika on siis mekaaninen, ja sellaisesta ei suoraan vikakoodia voi tulla. Ongelma ei poistu kymmentä anturia vaihtamalla, vaan jakopääremontilla.

Samaten väärä käyntilämpötila (tai rikkinäinen lämpöanturi, kannattaisi mitata mittarilla käyntilämpö!!!) kertoo moottorinohjaukselle koneen olevan kylmä ja ECU ohjaa tietysti moottoria sen mukaan. Pidemmän päälle tämä voi aiheuttaa esim. karstoittumista, EGR:n tukkeutumista, jne. Ja tietysti kasvanutta polttoaineen kulutusta.



Ja kysymykseen anturista, halvempi on tarvike BOSCH-järjestelmään, kalliimpi taas BOSCH-osa=alkuperäinen.



"Ei ole vikaa mikä ei olisi korjattavissa."
-Joskus tarvitsee vain hetki pysähtyä ajattelemaankin.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Bravan ruiskun valo

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:43 Keskiviikko 05 09 2012

Tuo Bosch tarkoittaa Bosch-tyyppistä/mallista tuotetta. Tässä tapauksessa siis ruiskun/moottorinohjaussysteemin on tehtaalle toimittanut Bosch. Jos on erikseen mainittu (kuten tuossa jälkimmäisessä 37-3584:ssä) että Bosch-tuote, niin silloin se on myös Bosch-merkkinen. Eli tuo halvempi on tarvikeosa, kalliimpi on merkkituote.

Lambda voi olla huono ilman, että se vielä vaikuttaa päästöihin, mutta kulutus yms. kasvaa. Lambda olisi hyvä vaihtaa 100tkm välein, vaikkei se olisi "rikki". Lambda ei kuitenkaan ole järin kallis osa ja useimmiten vaihdon voi tehdä itsekin helposti.

EDIT: Tuossahan tulikin näköjään jo vastauksia, mulla roikkui vastaus tuossa keskustellessani kollegan kanssa enkä tarkistanut ennen kuin painoin Lähetä-nappia. :D
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003


Paluu Fiat