Fiat punto -04 lämmöt

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Fiat punto -04 lämmöt

ViestiKirjoittaja Tuota » 08:13 Maanantai 18 08 2014

Fiatti nostaa maantieajossa lämmöt lähelle punarajaa, termari juuri vaihdettu eikä hukkaile nesteitä(flektikin toimii) .. Onko ihan normaalia vai alkaako kansi oireilla? :/ 1.4litranen tykki, 160tkm ajettu.
Tuota
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 99
Liittynyt: 09:15 Tiistai 05 09 2006

Re: Fiat punto -04 lämmöt

ViestiKirjoittaja jpj » 11:26 Maanantai 18 08 2014

Miltäs vesiletkujen lämmöt vaikuttavat käsikopelolla? Kun autolla on ajettu pitkään, niin normaalitilanne on että ylävesiletku on kuuma (koneelta tuleva vesi 80-100 asteista) ja alavesiletku on haalea, eli syylärissä jäähtynyttä vettä johdetaan koneeseen.

Jos termostaatti on jumissa kiinni, niin ylävesiletku ei lämpene juurikaan ja kone keittää. Jos termostaatti on jumittunut auki, niin ylävesiletku on haalean lämmin ja alavesiletku vielä viileämpi.

Ennenkuin kone on saavuttanut termostaatin avautumislämpötilan, on normaalia että alavesiletku on kylmä.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Re: Fiat punto -04 lämmöt

ViestiKirjoittaja Tuota » 12:42 Keskiviikko 20 08 2014

Termostaatti juuri vaihdettiin, ettei siinä taida olla vika. Ihan normaalilta letkut tuntuu, jääköhän helposti ilmalukkoja kun ylävesiletku on hieman syyläriä korkeammalla? Syyläri nyt on hieman kärsinyt, mutta en usko että siinä on vikaa.
Tuota
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 99
Liittynyt: 09:15 Tiistai 05 09 2006

Re: Fiat punto -04 lämmöt

ViestiKirjoittaja jpj » 14:33 Keskiviikko 20 08 2014

Kannattaa varmuuden vuoksi puristella vielä kaikki letkut kunnolla läpi, että mahdolliset ilmakuplat poistuisivat järjestelmästä.

Syylärin jäähdytysteho laskee jos ripoja alkaa puuttumaan reilummin, tai ne ovat taittuneet tukkien ilman läpivirtauksen. Kannattaa vetäistä metallisella lusikalla tai vaikka avaimella ripoja pitkin ylös alas. Jos ripoja tippuu kuin lehtiä omenapuusta on syyläri vaihtokunnossa.. :P
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012


Paluu Fiat