Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 16:39 Keskiviikko 21 03 2012

On osoittautunut hieman haasteelliseksi saada otsikon mukaiseen autoon konepellin kaasujouset. Molemmat kuoleutuivat yhtäaikaa, eivätkä pidä raskasta peltiä ylhäällä kuin muutaman sekunnin... Alkuperäisissä kaasujousissa ovat merkinnät: "Stabilus 9895KX". Olisiko Motonetin kautta mahdollista saada kyseiset kaasujouset?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja patteri » 09:43 Torstai 22 03 2012

Joidenkin toimittajien mukaan Alfa 155:n konepellin kaasujousi olisi sopiva myös Fiat Coupeen. Vertaamalla saanee varmuuden.
Racing, because football, baseball, bowling and golf only require ONE ball
patteri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10
Liittynyt: 18:35 Perjantai 12 08 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:16 Torstai 22 03 2012

Kiinnityspäät ovat samanlaiset Stabiluksen 9895KX:ssä ja 9093DJ:ssä (Alfa 155). Ensinmainitun speksit: 220N, 673 mm, 276 mm. Jälkimmäisen speksit: 210N, 674 mm, 277 mm. Eli edellämainitun perusteella tuo Alfan jousi saattaisi sopiakin. Motonet-tuotenumero siis 12-8293 ja hinta 32,50 €.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 13:09 Torstai 22 03 2012

Selvä, kiinnitysten samankaltaisuus olisi erittäin mukava asia. Noiden työntövoimassa ei ole kovin suurta eroa, toki mieluummin ottaisi saman tai hieman suuremman voimamäärän. Konepelti on äärettömän raskas ja laaja kun se toimii samalla etulokasuojien yläosana. Olisiko noiden 12-8293:sten toimitusajasta tietoa?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja MK1 » 14:27 Torstai 22 03 2012

Kotimaan toimittajilta pitäisi löytyä eli saa tarvittaessa nopeasti.
MK1
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 180
Liittynyt: 09:51 Sunnuntai 01 04 2007

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 14:30 Perjantai 23 03 2012

Selvä, kyllä noita tarvittaisiin se kaksi kappaletta. Pituudessa ja iskussa on noin pieni ero, luulisi tosiaan sopivan paikalleen. Nouto olisi Tampereen/Pirkkalan myymälästä...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 10:19 Torstai 29 03 2012

Kaasujouset haettiin eilen ja laitettiin paikalleen, sopivat hyvin. Vanhoista kaasujousista toinen oli aivan puhditon eikä toinenkaan varmaan sataprosenttinen. Mutta ei niin hyvin, ettei olisi mitään ongelmia... Konepelti pysyy ylhäällä vain liikeratansa puolivälissä. Ilo vaihtui pettymykseksi hetkessä. :( Voisiko se 10 Newtonin ero kaasujousta kohden vaikuttaa noin paljon? Olisiko samantyyppisillä kiinnityksillä ja mitoilla, mutta suuremmalla työntövoimalla varustettuja kaasujousia saatavana? 250 N voisi kyllä riittää.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:39 Torstai 29 03 2012

Aika hassulta tuntuu, että 10 newtonin ero per pumppu voisi niin paljoa vaikuttaa. Tai sitten Fiat on mitoittanut jouset TODELLA tarkkaan. Siis peltikö ei pysy pystyssä yläasennossaan vaan valahtaa "puoliväliin"?

Esim. omassa autossa konepelti painaa niin paljon, että peltiä pitää avatessa nostaa sellainen puoli metriä, ennen kuin kaasujouset ottavat kuorman kantaakseen. Sen jälkeen tosin kyllä pelti nousee jousien voimin ylös eikä tule takaisin alas ilman määrätietoista vetämistä/painamista.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 13:16 Torstai 29 03 2012

Sikälikin ihmetyttää, että kun tosiaan vanhoista pumpuista toinen oli aivan poissa pelistä ja silti pelti pysyi niillä pari sekuntia yläasennossa ennen kuin humpsahti kokonaan alas.

Uusilla kaasujousilla pellin avaamisessa vastusta tuntuu melko laillakin ja pumppujen äänet ovat kuten pitääkin. Yläasentoon noston jälkeen pumput eivät vastusta juuri ollenkaan, kunnes puoliväliin laskettuaan pelti jää koholle (niin matalalle, että huoltotoimenpiteet olisivat äärimmäisen hankalia). Ihmetyttää todellakin, että olisiko mitoitus niin tarkalla!

Nuo kaasujouset asennettiin juuri samoin päin kuin vanhatkin, eli jousen mäntäosa/varsi kiinnitettiin konepeltiin ja sylinteriosa koriin. Ei luulisi, että nuo uudet pitäisi toisinpäin laittaa (?). Mutta sellainenkin kävi mielessä epätoivon hetkillä.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja T.S. » 10:56 Perjantai 30 03 2012

Noita Fiat/Alfa kaasujousia ei taida olla muita jotka olisivat mitoiltaan riittävän lähellä. Stabilusta Suomeen tuovista yrityksistä kummallakaan ei ole valikoimassa tuota 9895KX kaasujousta ja muunkaan merkkisiä Coupé Fiat malliin tarkoitettuja kaasujousia ei ole saatavana.
T.S.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 48
Liittynyt: 09:57 Keskiviikko 22 12 2010

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 12:27 Perjantai 30 03 2012

Hankala homma... Noihin alkuperäisiin kiinnityksiin olisi mukava löytää jokin ratkaisu. Autokeskuksella ei ole enää valikoimassa tuollaista kaasujousta, joten merkkiliikekään ei ole vaihtoehtona. Nuo uudet kaasujouset olivat todella jämäkän tuntuiset irrallaan, mutta kyllä tuo konepelti painaa varmastikin noin 30 kg kun ajovalotkin ovat siinä kokonaisuudessa kiinni.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 14:01 Perjantai 30 03 2012

Oletko Heikalta kysellyt?
http://www.heikka.fi/
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 14:08 Tiistai 03 04 2012

Heikalta tilattu nyt 250 Newtonin kaasujouset, saa nähdä josko alkaisi pysymään ylempänä. Raportoin vielä kokeilun tulokset, jahka osat saapuvat.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja Jante » 08:46 Keskiviikko 11 04 2012

Verrattuna noihin Alfa 155:n kaasujousiin, Heikan kaasujouset pitävät konepellin näemmä 10-15 cm ylempänä mutta ei lähelläkään yläasentoa. Pahus!
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Coupe Fiat 1,8 16V vm. 6/1999

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 17:00 Tiistai 17 04 2012

Loppuuko jousesta voima vai pituus? Omituista jos voima loppuu, kun ovat alkuperäistä jämerämmät. Onko konepelti tehtaalta lähtenyttä raskaampi (äänieristeet yms) ?
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

Seuraava

Paluu Fiat