Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja jutannin » 20:09 Tiistai 23 06 2009

Tere! eli ongelma on stilon tyhjäkäynti. Esim. risteykseen tullessa kun painaa kytkimen pohjaan ja vapauttaa kaasupolkimen auto sammuu. Mikä neuvoksi? Välillä auto kuitenkin käy aivan normaalisti. Kyseessä on siis Fiat Stilo multiwagon 130 actual vm. 2004. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Käämi kertaa käämi, pimeenä koko lääni. Eiku miten se oli?
jutannin
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 21:42 Maanantai 28 01 2008
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja pekkisp » 22:57 Sunnuntai 28 06 2009

Yksi hyvä arvaus voisi olla tyhjäkäyntimoottori.

Fiateissa yleensä tulpanjohdot alkaa ensin renaamaan, sitten ne rikkoo puolan ja lopuksi sitten ECUn. Joten tulpanjohdot nyt ainakin olisi vaihdettava sopivin väliajoin. Tulee paljon halvemmaksi kuin puola ja ohjausyksikkö.
Viimeksi muokannut pekkisp päivämäärä 09:52 Maanantai 29 06 2009, muokattu yhteensä 3 kertaa
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja jutannin » 19:21 Keskiviikko 01 07 2009

Joo nuo vois tarkistaa/vaihtaa. Vielä lisäyksenä edelliseen; huomasin että kun nappaa ilmastoinnin päälle niin auto sammuu paljon herkemmin kuin ilmastoinnin ollessa suljettuna, tai oikeastaan ei edes sammu vaan kierrokset saattavat notkahtaa n. 500 kierrokseen ja palautuvat sitten normaaliin. Mistäs tämä voisi kieliä? Deltassa eivät uskoneet tyhjäkäyntimoottorivikaan...perustelivat sillä että kierrokset seilaisivat paljon enemmän silloin. Pelottelivat että nokka-akselin asentotunnistin saattaisi olla syypää ja se ei ilmeisesti halpa remontti ole. Siis tämä vika ei ilmene muuten kuin risteykseen tullessa kun painaa kytkimen pohjaan tai kun painaltaa kaasua tyhjäkäynnillä.
Käämi kertaa käämi, pimeenä koko lääni. Eiku miten se oli?
jutannin
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 21:42 Maanantai 28 01 2008
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja pekkisp » 22:35 Maanantai 06 07 2009

Jos ilmastoinnin laittaa päälle, niin konehan kuormittuu tällöin ja jos se käy huonosti tyhjäkäyntiä, niin sammuu silloin jo aika herkästi. Eli tilanteeseen nähden normaalia. Ilmastointi kun laitetaan päälle, niin ehjänkin koneen kierrokset notkahtaa.

Hyvin usein Fiatissa etsitään vikaa polttoainepuolelta, kun se itseasiassa onkin sytytyspuolella (sekin hehkuttaa ruiskuvaloa). Eli tuo sytytyspuolen kunto kannattaa tsekata aina ensin, kun on helpompaa sinne vaihtaa ne osat. Ja Huom! Jakohihnan vaihtovälihän on se 60 tkm tai 3 v.

Onko Deltalla vika-analyysi ollut hyvä arvaus, vai perustuuko vikakoodien lukuun? Tuo sammuminen kaasun painalluksen yhteydessä voisi viitata myös kaasun asentotunnistimeen.
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja jutannin » 16:26 Maanantai 13 07 2009

Joo tuo vika-analyysi oli ihan veikkaus vaan Deltan äijältä. Soittelin sinne eivätkä oikein osanneet sanoa juuta eikä jaata. Onkos tuo kaasun asentotunnistin kuinka hintava urakka korjauttaa ja pystyykö tuota vikaa kotikonstein/-työkaluin havaitsemaan? Alkaa vaan ärsyttää tuo ainainen varominen että sammuuko vaiko eikö :( Niin ja lisäyksenä vielä että mittaritaulussa ei pala mitään varoitusvaloja. Eikö sen "check engine" valon pitäisi syttyä jos polttoainejärjestelmän sähköissä olisi jotain mätänä?
Käämi kertaa käämi, pimeenä koko lääni. Eiku miten se oli?
jutannin
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 21:42 Maanantai 28 01 2008
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja pekkisp » 11:17 Tiistai 14 07 2009

Kotikonstein, ilman vikakoodien lukua vian löytäminen perustuu valistuneeseen arvaukseen tai kokemukseen siitä minkälaisia oireita tietty viallinen anturi antaa. Joskus onnistuu, joskus menee pieleen. Jotkut vaihtavat kaikki anturit, eikä se siltikään auta. Vika voi olla esimerkiksi johtoliitoksessa tai ECUssa ja ilmenee silloin tällöin. Johtoliitosten hapettumathan ovat vanhemmissa Fiateissa varsinainen riesa ja ne vaativat usein CRC -kylpyjä. Vain ajoittain ilmenevät viat ovatkin niitä hankalimpia, kun auto voi toimia just vianetsinnän ajan moitteettomasti.

Ei ne vikakoodienkaan luvut tee autuaaksi, vaan ammattimiehetkin joutuvat joskus arvailemaan, jos vikakoodit eivät anna viasta hyvää vinkkiä. Kuten esim. vikakoodit voi antaa viaksi automaattilaatikon toimintahäiriö, vaikka autossa on manuaalilaatikko :D . Tällaista tämä nykyelektroniikka on. Viimeisenä keinona on vaihtaa antureita yksi kerrallaan ja katsoa minkä kohdalla vika katoaa :lol:. Minun mielestäni nykyelektronikka ei kyllä ole välttämätöntä ihan joka paikassa. Auto on nykyisin mekaanisesti monesti todella hyvässä kunnossa, mutta elektroniikka temppuilee. Sääli! Jos omat eväät ei korjaukseen riitä, niin pakkohan se auto sitten on korjaukseen viedä. Eikä aina sielläkään kuntoon tule. Tiettyä huumorimieltähän nämä asiat aina vaativat.

Jos se vikavalo ei pala, niin yleensä se on merkkinä siitä, ettei vikakoodeja ole tallentunut muistiin. Kaikki viat ei välttämättä näytä moottorin vikavaloa, kuten tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan, ellei ole vikamuistiin jo aiemmin tallentuneet.

Noita osien hintojahan löytyy esim. tuolta motonetin varaosaluetteloista.
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja jutannin » 20:52 Tiistai 14 07 2009

Joo huumoriahan tuo vaatii :D Kaippa se pitänee ruveta nuita antureita tsekkaamaan. Huomasin muuten että auto sammuu huomattavasti herkemmin silloin kun moottorinlämmöt ovat hieman alle normaalin käyntilämpötilan...oliskohan tuossa jotain johtolankaa? vai toiveajattelua vaan :? onko tuo lämpöanturi jotenkin yhteydessä tuohon tyhjäkäyntisäätöön? Anteeksi vaan nämä tyhmät kysymykset, mutta olen vielä noviisi näissä jutuissa :oops: Niin ja pystyykö tuota ecua nollaamaan tai pystyykö sen jotenkin päivittämään?
Käämi kertaa käämi, pimeenä koko lääni. Eiku miten se oli?
jutannin
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 21:42 Maanantai 28 01 2008
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja pekkisp » 14:21 Keskiviikko 15 07 2009

On sekin mahdollista, että lämpötila-anturikin siellä kettuilee. Ei olisi ensimmäinen Fiat, jossa ko. anturi saa aikaan ihmeellisiä käyntivaivoja.

Stilon ECUN nollauksesta en tiedä, mutta Bravassa nollataan ottamalla akun miinus -napa pois tunniksi. Sen jälkeen tyhjäkäyntiä 5 min ja sitten normaalia ajoa ja ECU oppii ajotavoillesi.

Saat enemmän tietoa mm. Stilon ominaisuuksista Fiat -experteiltä ao. linkistä:

http://fiatforum.ath.cx/
Vectra B TDI
pekkisp
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 279
Liittynyt: 07:29 Perjantai 26 09 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja Mohanet » 18:54 Tiistai 11 08 2009

Suomi24.fi Keskustelu / Autot ja liikenne /Aautomerkit / Fiat poimittua.

Kirjoitus v2006
Stilo MW130:ssa vuosimalleissa 2003-2004 on korjaamaton seuraava vika:K
Auton kierroslukumittari saattaa pohjata kaasua höllättäessä. Pahimmillaan auto sammuu, mutta käynnistyy kylläkin nopeasti. Koneen kierrokset jäävät välillä jopa yli kahden tonnin, eivätkä palaa normaaliksi kuin sattumalta. Auton yllättävä sammuminen on erittäin vaarallinen vika, joka voi aiheuttaa vaikka risteyksessä pahan kolarin. Deltan edustajat eivät hevillä tunnusta vikaa. Auto oli jopa kuukausia myyntikellossa ennen myyntiin tuloaan edellä mainitun vian johdosta. Useita autoja on vaihdettu vian takia Deltassa ja jopa annettu vahingon kiertää muille omistajille. Delta on myös myynyt jo ainakin YHDEN vaihdetun viallisen auton edelleen kertomatta uudelle omistajalle viasta mitään. uudemmissa 2005 autoissa vikaa ei enää ole. Joten viallisen auton omistajat vaatimaan selvitystä asiaan. Joten se Deltan rehellisyydestä.

Kirjoitus v2007
Autoni sammumisvikaa korjattiin Deltassa hartaasti, mutta ei sitä koskaan löydetty. Hyvin kiusallinen ja vaarallinen vika.
Vika löytyy ilmastoinnin anturista. Anturissa on viallinen virtapiiri. Anturista lähtee johto ohjausyksikköön. Kun ottaa johdon irti, niin vikaa ei enää ole, mutta ei ole ilmastointiakaan.
Delta ei vaan myönnä asiaa. Kannatta ottaa yhteyttä toimitusjohtajaan, niin tällöin alkaa tapahtua huollossakin jotain. Huomioikaa tämä: Autossa on edellä mainitusta syystä vakava turvallisuuteen vaikuttava vika.
Uusimmissa vuoden 2004 jälkeen valmistetuissa autoissa ei tätä vikaa enää ole.
Muuten hyvä ja tilava auto.
Mohanet
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 18:44 Tiistai 11 08 2009

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja jutannin » 17:06 Sunnuntai 11 10 2009

Joo minusta alkaa nyt vahvasti tuntua että vika juontaa juurensa tuolta lämpötilapuolelta. Esimerkkinä tällainen: tuossa taannoin ajelin normaalia maantieajoa ja seurasin lämpötilamittaria. Ulkolämpötila oli tuolloin +1 paikkeilla. Mittari seilasi koko matkan ajan puolenvälin ja toisen viivan väliä. Mielestäni se ei kyllä ole normaalia vaan sen viisarin pitäisi pysyä edes jotakuinkin tietyssä asennossa...vai? Sitten seuraavana aamuna lämpötila oli hieman pakkasen puolella eikä auto pysynyt lainkaan käynnissä risteyksiin tultaessa, kun taas lämpötilan ollessa jossain 6-10 astetta plussan puolella käynti on suht normaalia. Voisi kokeilla tuota ilmastoinnin anturin johdon irrotusta. Missäs tuo johto on ja pitääkö hirveästi purkaa, että pääsee käsiksi? Jotain muita valistuneita veikkauksia?
Käämi kertaa käämi, pimeenä koko lääni. Eiku miten se oli?
jutannin
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 21:42 Maanantai 28 01 2008
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja feuerwald » 17:57 Lauantai 10 07 2010

Hei!
Minulla aivan sama vika Multiwagon 130 vm-04, siis miten tuohon ilmastoinnin anturiin pääsee käsiksi ja auttaako anturin vaihto uuteen, vai onko ne kaikki saman vian vaivaamia?
Moottori siis tiputtaa risteykseen tultaessa kierrokset ja; joko sammuu, tai lähtee vaivalloisesti käymään ja sitten kun painaa kaasua miettii hetken ja saattaa nyykytellä hetken, ennen, kuin saa kierroksia.
Olisiko tuo tehtaan takuu juttuja, vaikka jo kuusi vuotta kulunut, auto ollut minulla pari vuotta ja tehnyt koko ajan samaa ja nyt pahentunut viimeisen kahden viikon aikana?
Voisiko joku valaista vielä hiukan asiaa?
feuerwald
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17:23 Lauantai 10 07 2010

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja esranta » 09:53 Tiistai 20 07 2010

Tarkistakaa imupuolelta putket, aiheuttaa juuri tuonlaisia oireita kokemus kertoo. Haitariputkessa olevat hiushalkeamat syynä, putki pois paikaltaan, päivänvalo valo paistaa läpi. Uusi putki paikalle ja ecun nollaus (akku irti 45min), ja 5 min tyhjäkäyntiä ilman kuormaa, kone sammuksiin ja sen jälkeen voikin jatkaa normaalia elämäänsä.

Samalla voi tietty putsata kaasuläppäkotelon ja muut avoimet paikat asiaan kuuluvalla aineella.
esranta
Harrastaja
 
Viestit: 26
Liittynyt: 10:37 Perjantai 11 08 2006

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja feuerwald » 18:24 Maanantai 09 08 2010

Kiitos ohjeistuksesta asiassa.
feuerwald
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17:23 Lauantai 10 07 2010

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja Timi » 08:26 Lauantai 17 09 2016

Sammui risteyksiin ja kaupassa käynnin jälkeen käynnistettäessä.
Otin kaasuläpän päällä olevan letkun irti.Ruittasin jarrucleneriä läppään ja putsasin.Sit pyysin kaveria laittaan virrat päälle ja kaasun pohjaan.Läppä aukes hetkes aikaa ja putsasin toiselta puolelta.Ei sammu enää!Tosin se tyhjäkäynti nousee välillä 1000-1500 rpm kunnes laskee noin 700-850?Putsaan sen solenoidin kuhan viittin!
Timi
Timi
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 06:43 Keskiviikko 29 08 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stilo multiwagon tyhjäkäynti oikkuilee

ViestiKirjoittaja Timi » 19:09 Sunnuntai 05 11 2017

Eipä pitkäaikainen apu ollut.Kiukuttelee taas.Jo jonnin aikaa sitten.
Timi
Timi
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 06:43 Keskiviikko 29 08 2007
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

Paluu Fiat